Bredbandsinformation – målgång

Ja, det blev snubbel på mållinjen, så att säga. Hela projektet har fortlöpt smidigt och enligt tidsplan med endast en månads justering.

Däremot när det kom till beställning och leverans av tilläggstjänster och utrustning har det uppstått lite friktion. Jag talar hädanefter utifrån återkoppling från ett tiotal grannar m.m. och säger inte att detta är normalt förfarande utan kan lika gärna vara isolerade händelser.

Ett okänt antal grannar beställde både router och IPTV innan datumet 24 februari. Av dessa verkar ”alla” ha fått hem digitalTV-boxen utan bekymmer men när det kom till routern däremot verkar det ha blivit en uppsjö av händelseförlopp. Jag själv t.ex. hade ingen router alls inlagd för leverans, så har inte din dykt upp kan det vara värt att kolla. Andra har fått besked att router skickas EFTER 24e då uttaget är aktivt, för inget skickas dit där BBB inte finns. Somliga har lyckats övertala om att få ett utskick iaf, andra inte. Och slutligen har vissa fått routern utan problem, före den 24e. Detta är ju en rätt stor händelse, med 270 nya kunder på en plats som inte har BBB redan, normal kommer detta kundflöde vid t.ex. nybygge av flerbostadshus och då har BBB funnits på plats i flera veckor. Uppenbarligen har kundtjänst lite finslipning kvar på sina rutiner för sådana här tillfällen med tanke på alla olika besked 🙂

I.o.m. att det inte fanns någon router beställd till mig skickades inget kuvert med koder ut. Jag lyckades dock aktivera mitt uttag via kundtjänst (via chatt t.o.m.) men koder kommer i efterhand per post för framtida bruk. Man ska alltså inte behöva skaffa tillfälliga koder m.m. utan supporten ska kunna aktivera era uttag permanent.

Med tanke på hur många hushåll detta berör så har jag hört väääldigt lite om några som haft problem, så det hela flyter ändå på bra tycker jag. Samtliga uttag är installerade, kontrollerade och överlämnade. Gör en testmätning på ert uttag genom att ansluta en dator direkt till mediaomvandlaren eller routern och surfa in på www.bredbandskollen.se och klicka på ”Starta mätningen”. Mätresultatet ska komma upp i så nära 100/100 det bara går. Detta gäller dock endast med kabelanslutning, trådlöst är en helt annan sak och kommer inte upp i liknande hastigheter. Själv har jag fått upp till 117/99, mycket bra!

Portering av telefonnummer tar ett par dagar och kan inte påbörjas av BBB innan våra bredbandsabonnemang är aktiverade. Mitt hemnummer ligger fortfarande kvar hos Telenor Mobil, nu 2 dagar senare men inte helt oväntat. Så bara tålamod där.

Jag har en pågående dialog med vår säljkontakt på BBB om erbjudandet om IPTV för 169kr/mån med startavgift på 0kr om man tar det direkt i telefon, eller 495kr om man inte nappar på det vid aktiveringstillfället. Han hänvisar först och främst till konsumentprislistan som säger 295kr i aktiveringskostnad för IPTV och inte 495kr. Dock ska han se över om vi kan få till en gruppdeal på 0kr under 30 dagar eftersom det rör sig om så kort tid och bara skulle gälla oss. Däremot är det underligt att några av oss har fått erbjudande om gratis anslutning medan andra inte har det när de ringt in. Han tyckte det lät som om att kundtjänstagenten frågat spontant om IPTV när man ringt in, och att det inte är något stående erbjudande från BBB överlag. Generöst för de som nappat på det, konstigt ändå dock när inte alla fått samma fråga. Har använt det som argument och han skulle se över det med.

Återkoppla gärna om ni har frågor eller funderingar.